Lindø har vokseværk og forlænger portalkranspor

I forbindelse med den permanente etablering af flere større virksomheder indenfor offshore og tung industri på Lindø Port of Odenses site, forlænger Lindø Port of Odense sporet til den 3500 tons store portalkran med 200 meter.
Det tidligere værftsområde surfer i øjeblikket på en vækstbølge og lokker nye aktører til inden for vindmølleindustrien. Foto: Bladt Industries.
Det tidligere værftsområde surfer i øjeblikket på en vækstbølge og lokker nye aktører til inden for vindmølleindustrien. Foto: Bladt Industries.

Lindø port of Odense A/S

  • Lindø port of Odense er en aktieselskabshavn og er arealmæssigt Danmarks største havn.
  • Med en placering mellem Nordsøen og Østersøen tilbyder Lindø port of Odense unikke produktionsfaciliteter og stærke logistikløsninger, der skaber optimale rammer for produktion, lagring og udskibning af store komponenter til kunder inden for offshore, maritim og tung industri.
  • Selskabshavnen dækker i alt 6,4 millioner kvadratmeter industri- og havneområde fordelt mellem Terminal City i Odense og Terminal Nord og Syd på Lindø.
  • Kerneydelserne er udlejning af bygninger og arealer, kraner og mandskab, lastning/losning af skibe samt løfte- og transportopgaver.

Nyheden omkring forlængelsen af portalkranen kommer i forbindelse med at Lindø Offshore Renewables Center (LORC) netop har offentliggjort, at deres første kunder bliver MHI Vestas samt japanske Mitsubishi Heavy Industries, som vil leje deres nye testcenter-hal, så snart den står klar i januar 2021.

Portalkranen er forudsætningen for at kunne håndtere de store emner, som de har i pipeline i de kommende år. Samme forhold er gældende for Bladt Industries, der netop er flyttet permanent ind i hal syd under portalkranen for at kunne producere fundamenterne til kæmpe havvindmøller.

Historien omkring portalkransporet er dog ikke kun interessant i et LORC-perspektiv, men også i en større målestok, fordi LORC “kun” skal bruge 85 meter af sporet. Det vil sige, at man i samme manøvre gør plads til en eller flere offshore-virksomheder (eller tung industri) ved siden af LORC. Det kunne være en dansk aktør, men det kunne også være andre internationale aktører med ambitioner på området.

– Vi udvider portalkransporet, fordi vi hos Lindø Port of Odense har stor interesse i at investere i vores kunder og at imødekomme deres behov. Samtidig ligger det i vores DNA, at vi løbende udvikler os hen imod de store markedstrends, som er relevante for os selv og vores kunder, fortæller CEO for Lindø Port of Odense, Carsten Aa og fortsætter:

– Faciliteter der kan imødekomme den helt tunge industri kommer til at tegne en stor del af vores fremtid her hos Lindø Port of Odense, og vores kunder i denne sektor har allerede nu stor gavn af at have plads på netop vores site. Den fordel bliver kun større i forbindelse med, at vi nu forlænger kransporet, og vi har i øvrigt plads til yderligere forlængelse af sporet i fremtiden.

Alt i alt betyder LORC testcenteret, udvidelsen af portralkran-sporet, og havneudvidelsen, at Lindø Port of Odense nu har hele værdikæden for tilblivelsen af kæmpe-havvindmøllerne på plads ude på sitet. Det sætter Lindø Port of Odense i en unik position i forhold til at være en nøglespiller, når det gælder det blå eksporteventyr, som spiller en stor rolle i dansk eksport og erhvervsliv.

Forlængelsen af portalkransporet forventes at være færdig og klar til brug fra sommeren 2020.

Samtidig ligger det i vores DNA, at vi løbende udvikler os hen imod de store markedstrends

Relateret indhold