Flere folketingsmedlemmer er fortsat skeptiske i forhold til økonomien bag Femernprojektet, og Henning Hyllested fra Enhedslisten har derfor bedt transportminister Magnus Heunicke (S) forholde sig til, at årsdøgnstrafikken over Femern Bælt i øjeblikket er på cirka 4.000 biler, hvis man ser bort fra de éndags-shoppingrejser, som Scandlines tilbyder for 299 kroner tur-retur.
– Da turen fra for eksempel København til Hamborg under alle omstændigheder tager et vist antal timer, vil den tidsmæssige forbedring ved en tunnel være så beskeden, at der næppe kan forventes et trafikspring med en kraftig umiddelbar stigning i trafikken. Betragter ministeren det på denne baggrund som realistisk, når Femern A/S opererer med en årsdøgnstrafik på omkring 10.000 biler få år efter åbningen, spørger Henning Hyllested.
Og det gør ministeren
Transportministeren henviser til den seneste opdaterede trafikprognose for Femern Bælt-forbindelsen, der viser, at antallet af personbiler via Femern Bælt-forbindelsen i hovedscenariet er knap 9.400 pr. døgn i 2025, hvor den fulde indfasning af den faste forbindelse forventes at være realiseret.
– Modellen har endvidere beregnet, at Femern Bælt-forbindelsen vil medføre et trafikspring for personbils-trafikken på 66 procent og et samlet trafikspring for vejtrafikken på 54 procent. Trafikspringet for personbiler kan primært henføres til et ændret rutevalg og et ændret transportmiddelvalg, mens nyskabt trafik som følge af Femern Bælt-forbindelsen kun udgør omkring tre procent af det beregnede trafikspring, forklarer ministeren.
Usikkerhed
Han erkender, at der i sagens natur er usikkerhed forbundet med langsigtede prognoser, og at der af samme årsag i den finansielle analyse for Femern Bælt-forbindelsen er fremlagt en række følsomhedsberegninger.
Det er eksempelvis beregnet, at en reduktion af trafikspringet med cirka en fjerdel fra 54 procent til 40 procent vil forøge den samlede tilbagebetalingstid for projektet med fire år.
Samtidig forventes det, at trods en passagepris på 484 kroner (2014-priser) vil andelen af shopping- og éndagsture kun falde med en tredjedel.
– Der er således i den finansielle analyse indarbejdet et væsentligt fald i andelen af shopping- og éndagsture, forklarer Magnus Heunicke.
Lavere færgepriser
Henning Hyllested peger videre på, at Scandlines sandsynligvis vil kunne sejle til langt lavere priser end de nuværende og ikke mindst meget lavere end prisen for at køre gennem tunnelen.
Han henviser til Molslinien, der besejler en væsentlig længere strækning mellem Århus og Sjællands Odde, hvor der sælges billetter for mellem 249 kroner og 449 kroner.
– Det må på det grundlag antages, at Scandlines kan sænke prisen for en tur til for eksempel 300 kroner og stadig have en udmærket forretning, mener Henning Hyllested.
Her har det tyske konsulentfirma bag den nye hovedtrafikprognose vurderet, at det “ikke er økonomisk rentabelt at fortsætte færgefarten mellem Rødby og Puttgarden, når den faste forbindelse over Femern Bælt åbner”.
Standser færgedrift
– Derfor er det i trafikprognosen antaget, at færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden standser driften, når den faste forbindelse åbner. Det er imidlertid Scandlines selv, der afgør, om man vil fortsætte færgefarten efter åbningen af den faste forbindelse, svarer Magnus Heunicke.
Man har dog vurderet, at selv om Scandlines kan sejle til en takst 25 procent under tunnelprisen, forventes det, at færgen “primært vil være attraktiv for den mest prisfølsomme og ikke tidsfølsomme passagertrafik”.
Hvis færgedriften fortsætter med én færge, der afgår hver anden time mellem Rødby og Puttgarden (to-timers drift), vil trafikken på den faste forbindelse blive reduceret med 10 procent af personbilerne og 12 procent af lastbilerne i 2025 i forhold til prognosens hovedscenarie.
Med en-times drift vil trafikken på den faste forbindelse blive reduceret med 14 procent af personbilerne og 15 procent af lastbilerne.
Fortsat skepsis
Henning Hyllested siger til Dagens Byggeri, at han stadig mener, at der er en del usikkerhed omkring den faste forbindelses økonomi, og at usikkerheden om følsomhedsanalyserne i forhold til færgefarten er det springende punkt:
– Det er tydeligt, at partierne bag forliget om den faste Femernforbindelse ikke regner med, at færgefarten fortsætter. Der tror jeg, at de forregner sig, samtidig med at der forventes et meget stort – og efter min mening – urealistisk trafikspring.