Det er netop blevet afgjort, hvem der skal udføre et tunnelarbejde til en værdi af i alt 8,7 milliarder norske kroner – som i øvrigt er den største kontrakt af sin slags i Norges historie. Vinderne blev et henholdsvis spansk og et italiensk firma, som er gået sammen om at byde på projektet. Det har medført skuffelse blandt de norske entreprenører, som havde sat næsen op efter kontrakten. Det skriver Byggeindustrien.
I projektet skal man med tunnelboremaskiner udføre tunnelarbejdet på den såkaldte Follobanen. De øvrige virksomheder, som bød på opgaven, var Skanska Norge, Implenia Norge og NCC Construction.
Vi ser, at vore udenlandske konkurrenter er agressive på det norske marked.
Ståle Rød{break}Direktør i Skanska Norge
– Vi ser, at vore udenlandske konkurrenter er agressive på det norske marked, og med tanke på den udvikling vi har set med tildelingen af drill & blast-kontrakten på Follobanen, så er vi ikke overraskede over afgørelsen, siger direktør Ståle Rød i Skanska til Byggeindustrien med henvisning til, at en tidligere kontrakt på Follobanen også er gået til udlandet.
En anden pris
– Du deltager naturligvis i konkurrencer for ar vinde, og så er der kun en placering, som tæller. Der er ikke noget, der hedder sølv- og bronzemedalje her, så ja, nu er vi skuffede, siger Ståle Rød.
Den samme skuffelse møder man hos de andre virksomheder, som ikke fik opgaven. Og generelt oplever nordmændene en øget udenlandsk interesse for de mange bygge- og anlægsprojekter, som landet i disse år skyder penge i. Og ofte må de norske aktører sande, at de udenlandske konkurrenter kan arbejde til en anden pris.
– Vi registrerer, at der er nogle andre, som mener, at de kan bygge dette til en anden pris, end det vi kan, siger NCC Construction-direktør Håkon Tjomsland til Byggeindustrien.