I dag er det nok svært for de fleste danskere at forestille sig, at Storebæltsforbindelsen kun blev bygget, fordi der blev indgået en politisk studehandel, nogle vil måske kalde det en latrinær aftale, der involverede datidens udgave af Den Jyske Trafikmafia.
Prisen for Storebæltsforbindelsen var, at socialdemokraten Risgaard-Knudsen fik to motorveje i Vendsyssel til Hirtshals og Frederikshavn. De to motorveje der fortsat den dag i dag i politiske kredse på Sjælland lidt hånligt betegnes de “to asfalterede nordjyske gedestier – Risgaard og Knudsen”.
Nu vil vi gøre det nemt for Folketinget ved, at vi på tværs af alle kommuner og i regionen peger entydigt på, hvilke projekter der er klar til beslutning.
Borgmester Martin Damm Kalundborg
Det var dengang, at al infrastruktur i Danmark blev fordelt af Risgaard-Knudsen (S) – senere Helge Mortensen (S) – Kaj Ikast (K) og Svend Heiselberg (V) over en kop kaffe i Trafikministeriet.
Det skete efter devisen, at hvis du får en ny motorvej der, skal jeg have en omfartsvej der og så videre.
Lokale hensyn
Sjællandske politikere måtte finde sig i, at det ikke var behovet for vejene, der afgjorde fordelingen af infrastrukturkronerne, men lokal- og regionalpolitiske hensyn i forhold til, hvor politikerne var valgt.
I vore dage findes der ikke længere en så stærk trafikpolitisk mafia, selv om de sjællandske politikere fortsat synes, at jyderne får mere, end de er berettiget til i forhold til trafikmængde.
Det er derfor ikke overraskende, at de sjællandske borgmestre har slået sig sammen i et forsøg på at skabe en sjællandsk trafikmafia med formanden for Kommunernes Landsforening, Kalundborgs borgmester Martin Damm, i spidsen:
– Vi har på Sjælland ikke været så gode til interessevaretagelse på trafikområdet. Nu vil vi gøre det nemt for Folketinget ved, at vi på tværs af alle kommuner og i regionen peger entydigt på, hvilke projekter der er klar til beslutning, siger Martin Damm til Dagens Byggeri.
Sjællandsk tværmotorvej
Han understreger, at kommunerne alle peger på samme prioritering:
– Derved kan vi lægge et pres, ligesom de har været dygtige til i Jylland. Det vil de, hvis jeg kender dem ret, stadig være i Jylland. Nu prøver vi det samme på Sjælland. Sammensætningen i Folketinget har gjort, at det har været svært at fremme trafikinvesteringer på Sjælland. For nogle år siden lavede vi et trafikudspil på Sjælland, som alle 17 kommuner i Region Sjælland er enige om. Dengang sagde den daværende – og i øvrigt nuværende – transportminister Hans Chr. Schmidt, at ‘det her bliver dyrt, for det ser ud som om, I er ved at blive enige’. Vi har prioriteret Kalundborgmotorvejen øverst, men dertil kommer den Vestsjællandske Tværmotorvej fra Rønnede på Sydmotorvejen over Næstved, der er besluttet, og videre til Slagelse og Kalundborg. Vi skal flytte meget arbejdskraft rundt på Sjælland, og det er svært at komme på tværs, siger Martin Damm.