Der har været stor uenighed om trafikprogonoserne for den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, og blandt andet Scandlines, der i dag besejler strækningen, har tidligere fremført hård kritik af de eksisterende prognoser. Nu har Cowi på foranledning af Transport- og Bygningsminsteriet gennemført en analyse af den trafikprognose, der ligger til grund for de finansielle beregninger af Femern Bælt-projektet, idet trafikprognosen udgør et helt centralt element i det samlede beslutningsgrundlag for Femern Bælt-projektet. Det oplyser Transport- og Bygningsministeriet i en pressemeddelelse.
Analysen fokuserer på vejtrafikken, da indtægterne herfra udgør hovedparten af de kommende indtægter efter åbning af forbindelsen, og Cowi konkluderer blandt andet, at:
Cowi har gennemgået tallene, og resultatet bekræfter, at det trafikale grundlag for projektet holder.
Hans Chr. Schmidt Transport- og bygningsminister
Trafikprognosen giver et realistisk bud på vejtrafikken.
Forudsætningerne i prognosen er rimelige.
Prognosemodellerne er på niveau med professionel praksis for trafikprognoser.
Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt noterer sig, at blåstemplingen af prognosen nu giver politkerne mulighed for at fokusere på resten af projektet.
– Jeg er tilfreds med, at vi nu har fået gennemført en uafhængig kvalitetssikring af trafikprognosen. Cowi har gennemgået tallene, og resultatet bekræfter, at det trafikale grundlag for projektet holder. Cowi har fundet, at trafikprognosen er grundig og giver et realistisk bud på, hvor meget trafik der kommer i tunnelen. Det er en vigtig konklusion, og så kan vi fra politisk side koncentrere os om resten af projektet, siger Hans Chr. Schmidt.