Ny Storstrømsbro bliver fire kilometer

Det bliver en kombineret vej- og jernbanebro inklusive en dobbeltrettet cykel- og gangsti mellem Masnedø og Falster.
Transportministeren har fremlagt lovforslag om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende. Foto: Dennis Rosenfeldt/Transportministeriet.
Transportministeren har fremlagt lovforslag om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende. Foto: Dennis Rosenfeldt/Transportministeriet.

Transportminister Magnus Heunicke har fremlagt sit lovforslag om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro.

– Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. Denne jernbanekorridor vil i løbet af de kommende år blive styrket markant med etableringen af den nye bane København-Ringsted via Køge og det kommende anlæg af Femern Bælt-forbindelsen, herunder opgraderingen og udvidelsen af jernbanelinjen mellem Ringsted og Rødby, understreger ministeren.

Denne jernbanekorridor vil i løbet af de kommende år blive styrket markant med etableringen af den nye bane.

Magnus Heunicke{break}Transportminister

Med lovforslaget bemyndiges transportministeren til at anlægge en kombineret vej- og jernbanebro inklusive en dobbeltrettet cykel- og gangsti over Storstrømmen mellem Masnedø ved Vordingborg og Orehoved på Falster samt tilhørende landanlæg til cirka 4,2 milliarder kroner.

Ny vej og jernbane

Broen bliver cirka fire kilometer lang og cirka 24 meter bred. På land anlægges desuden cirka 6,5 kilometer nyt vejanlæg og cirka to kilometer jernbaneanlæg.

Yderligere kan der med loven anlægges en række relaterede projekter, herunder omlægning af søkabler mellem Falster og Masnedø/Sjælland og anlæg af ny sejlrende til Orehoved Havn.

Endelig indeholder lovforslaget en bemyndigelse til, at den nuværende Storstrømsbro vil blive nedrevet, når den nye bro er opført og taget i brug.

Relateret indhold