Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, fremsatte i december et forslag om at bruge et økonomisk råderum fra licitationen til at anlægge en del af Bering-Beder vejen som en 2+1 vej.
– Vi kan allerede nu se, at strækningen fra Landevejen til Hovedvejen vil få kapacitetsproblemer indenfor en kort tidsramme, hvis ikke vejen bliver udvidet. Det er vigtigt, at vi sikrer, at fremkommeligheden er så god som mulig. Derfor er jeg meget tilfreds, at det i går lykkedes at lande en aftale om, at vejen skal udvides på den mest trafikerede strækning, siger Bünyamin Simsek.
Det tredje spor anlægges på en 4 km strækning i vestgående retning fra Landevejen til Hovedvejen. Kapacitetsproblemerne vil hovedsagelig være i morgentimerne, hvor trafikken er presset sammen over en kort tidsramme, mens trafikken i eftermiddagstimerne er fordelt over flere timer.
Overskud skal anvendes til udvidelse
Rådmanden glæder sig over, at det på baggrund af et godt forarbejde med forberedelsen af udbud m.v. er lykkedes at få overskudsmidler. Han fortæller, at han helst havde set, at vejen blev udvidet til at have to spor i hver retning, men dette er ikke muligt med de midler, som byrådet har afsat. Derfor er det afgørende for ham, at når der er overskudsmidler, at disse så bliver anvendt til at bygge et tredje spor.
– Anlægget af Bering-Beder vejen er allerede godt i gang. Lige nu arbejder vi blandt andet på den strækning, vi skal udvide med det tredje spor. Det er derfor muligt for os at inkorporere udvidelsen i samme omgang, som vejen anlægges. På den måde skal vi ikke genere naboerne med store maskiner igen lige om lidt, når vejen får pladsproblemer, siger Bünyamin Simsek.
Vejen planlægges i detaljer
Det tredje spor skal nu projekteres og planlægges i detaljer. Det arbejde forventes at tage en måneds tid.
– Vi skal blandt andet have kigget på Bering-Beder vejens tilstødende veje og set på, hvordan vi lokalt kan sikre, at de fortsat kan komme godt og sikkert ud på vejen, siger Carsten Thomsen, projektleder, Teknik og Miljø.