I en tid med ekstremt lave renter kan det virke uforståeligt, at staten ikke sætter gang i flere anlægsprojekter, mener Dansk Byggeri. Især når disse anlægsprojekter har en intern rente langt højere end det, staten kan låne til.
Det betyder grundlæggende, at det danske samfund går glip af kolossale udviklingsmuligheder – vækst og arbejdspladser – fordi politikerne ikke vil investere i fremtiden.
Senest viser tal ifølge Dansk Byggeri, at en S-togslinje til Helsingør og udvidelse af Kystbanen vil have tjent sig selv ind 16 år efter indvielsen.
En fast forbindelse under Øresund – en Helsingør-Helsingborg forbindelse – vil give overskud 22 år efter, at den står klar.
Mere vækst
En fast forbindelse, eller måske to, som der er tale om – en til tog og en anden til biler – vil samtidig reelt samle hele Øresundsregionen, og dermed skabe basis for endnu mere vækst i Skåne og på Sjælland til gavn for hele Danmark.
Ifølge Dansk Byggeri bygger beregningerne på en analyse fra tænketanken Kraka, der mener, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har en intern forrentning på syv procent om året. Altså adskillige gange så høj en fortjeneste i forhold til, hvad man kunne finansiere projektet til.
Det betyder, at investeringen på cirka 20 milliarder kroner tjener sig selv ind alene på grund de positive effekter.
En tommelfingerregel siger, at hvis forrentningen er fire procent eller derover, er projektet en gevinst for samfundet.
Kom i gang
Branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører siger til Dagens Byggeri, at når der er en række projekter med en god samfundsmæssig forrentning, er det bare om at komme i gang.
– Den slags projekter vil i sagens natur gøre samfundet rigere, og vi bliver alle sammen bedre stillet. En HH-forbindelse er et godt projekt på mange måder. Dels binder det Danmark og det øvrige Skandinavien bedre sammen, og samtidig har Nordsjælland behov for en styrkelse af infrastrukturen. Det vil være til gavn for hele Danmark, siger Niels Nielsen.
Han løfter i øvrigt slører for, at en HH-forbindelse ikke er én, men hele to forbindelser. En togforbindelse ved Helsingør, og en bilforbindelse lidt længere nede af kysten ved Snekkersten.
Det skyldes blandt andet de naturmæssige forhold med hensyn til at anlægge forbindelsen.
Klare fordele
I dag er der en færgeforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg med mange afgange. Alligevel mener Niels Nielsen, at en tunnel kan finansieres inden for en forholdsvis kort årrække.
– Faste tunnelforbindelser har nogle klare fordele sammenlignet med færgeforbindelser. Det så vi blandt andet i forbindelse med stormene omkring nytår, hvor flere færgeruter måtte give op. Det gjaldt blandt andet færgerne mellem Danmark og Tyskland. Havde man der haft en Femerntunnel, kunne tog og biler have kørt uhindret. Dertil kommer nogle klare miljøfordele ved at etablere faste forbindelser i stedet for at have færger til at sejle frem og tilbage, siger Niels Nielsen, der peger på, at store anlægsprojekter taler politikerne om i lang tid, før der kommer handling bag ordene.
– Det er bare om at komme i gang, understreger Niels Nielsen.