Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har i et svar til Henning Hyllested fra Enhedslisten oplyst, at de sociale klausuler omkring praktikpladser på Femernforbindelsen ikke kun omfatter unge håndværkere, men også eksempelvis ingeniørstuderende.
Ifølge ministeren har Femern A/S indarbejdet sociale klausuler med krav om etablering af lærlinge- og praktikpladser i alle relevante udbud siden 2013, herunder særligt i forbindelse med de fremrykkede anlægsaktiviteter på Lolland.
Konkret har Femern A/S ved afslutningen af de fremrykkede aktiviteter i 2016 oprettet lærlingepladser svarende til omkring 22 årsværk.
I maj 2016 underskrev Femern A/S betingede kontrakter på projektets fire store anlægsentrepriser, og der er i anlægskontrakterne stillet krav om, at der i projektets samlede byggeperiode ansættes lærlinge svarende til minimum 500 mandeår i alt.
PhD-studier
Ministeren påpeger dog, at der i forbindelse med de kommende udbud af kontrakterne vedrørende tunnelens elektriske og mekaniske installationer samt jernbanen stilles krav om oprettelse af forskellige uddannelsespladser inden for såvel håndværksfagene som specifikke ingeniørforløb på diplom-, bachelor-, kandidat- og PhD-studierne inden for eksempelvis bygnings- eller IT-området:
– Der forventes også i driftsfasen at være gode muligheder for at etablere praktikpladser og lignende i forbindelse med det løbende vedligeholdelsesarbejde på forbindelsen. Som bygherreselskab ansætter Femern A/S endvidere løbende praktikanter, studentermedarbejdere og specialestuderende fra såvel diplom- som civilingeniørlinjerne. Flere tidligere praktikanter og studentermedarbejdere er siden blevet fastansat i selskabet, oplyser Ole Birk Olesen.
Afledte effekter
Det noteres videre, at selskabets primære tekniske rådgiver, Rambøll-Arup-TEC Joint Venture, i forbindelse med arbejdet med Femern Bælt-projektet siden 2012 har haft 2-3 ingeniørstuderende i længere praktikforløb, samt 2-4 specialestuderende og flere end 10 studentermedhjælpere.
Også andre til projektet tilknyttede virksomheder anvender ingeniørstuderende, og Femern A/S har i en årrække haft et nært samarbejde med blandt andre DTU, Aalborg Universitet, Ingeniøruddannelsen VIA i Horsens og den tidligere Ingeniørhøjskole i Københavnomkring en række forsknings- og uddannelsesprojekter på bachelor-, kandidat- og PhD-niveau.
Vigtigt med kontrol
Henning Hyllested siger til Dagens Byggeri, at han er ganske godt tilfreds med svaret fra ministeren.
– Svaret fra ministeren tyder på, at man fra Femern A/S side har været opmærksom på mulighederne og har forstået kravet om sociale klausuler til også at omfatte ingeniørstuderende og lignende. Jeg har dog svært ved at vurdere, om det er få eller mange. Det handler jo også om at sikre en vidensdeling, og at de erfaringer, der indhentes ved et så stort projekt, føres videre til de unge i branchen. Det er vigtigt, at det også kommer studiemiljøet til gode. Det er i øvrigt også vigtigt, at der følges op med en kontrol af, om de lovede praktikpladser vitterlig også er til stede. Her har Femern A/S højt og helligt lovet, at der nok skal være kontrol. Jeg er dog ikke helt tilfreds med, at det er Femern A/S, der selv vil stå for kontrollen. Jeg har i stedet foreslået at drage både fagbevægelsen og arbejdsgiverorganisationerne ind i kontrolarbejdet, siger Henning Hyllested.