Stor international interesse for milliardprojekt i København

Over de kommende uger holder Vejdirektoratet markedsdialogmøder med mulige leverandører til projekt Nordhavnstunnel. Otte virksomheder er inviteret med om bordet til videndeling og sparring for at finde de bedste løsninger til tunnelprojektet i København.
Tunnelen bliver 1,4 kilometer lang med to spor i hver retning. Foto: Vejdirektoratet.
Tunnelen bliver 1,4 kilometer lang med to spor i hver retning. Foto: Vejdirektoratet.

Følgende firmaer er inviteret til dialog

  • Acciona (Spanien)
  • Ballast Nedam (Holland)
  • Besix (Belgien)
  • Hochtief og VINCI (Tyskland)
  • MT Højgaard (DK)
  • Per Aarsleff (DK)
  • Siemens Mobility (DK)
  • Züblin (DK)

Der har været meget stor interesse i entreprenørbranchen for at indgå i en markedsdialog med Vejdirektoratet om anlæg af en Nordhavnstunnel i København.

17 leverandører, heraf 11 udenlandske og seks danske virksomheder, har besvaret Vejdirektoratets materiale om projektet. På baggrund af de indkomne besvarelser har Vejdirektoratet udvalgt otte leverandører, der er inviteret til dialogmøder inden sommerferien.

– Vi har fået rigtig god respons på vores invitation, og jeg er som projektleder glad og stolt over, at så mange virksomheder ville i dialog med Vejdirektoratet om dette projekt. Oprindeligt var det planen at afholde dialogmøder med seks af virksomhederne, men det er udvidet til otte dialogmøder. Det bekræfter, at det er en utrolig spændende opgave, vi er i gang med, og vi glæder os til møderne med de potentielle leverandører og ser frem til at gå i dybden med de tekniske emner og derefter se, hvordan vi kan optimere vores udbudsstrategi ud fra leverandørernes faglige input. Vi har egentlig lagt op til at udbyde projektet i to entrepriser – én for etablering af den midlertidige erstatningshavn og én for tunnelarbejdet, men måske bliver vi klogere på den front og på andre fronter også, siger Silas Nørager projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for projekt Nordhavnstunnel, og han fortsætter:

– Det er dog vigtigt at understrege, at udvælgelsen og den forestående dialog ikke udelukker andre virksomheder for at byde på opgaven, når den bliver sat i udbud. Dette er kun en indledende fase, der skal gøre os i stand til at skrue det bedst mulige udbud sammen. For Vejdirektoratet handler det lige nu om at bringe nye løsninger og ideer i spil og derefter få optimeret vores udbudsstrategi, så vi får så godt et udbudsmateriale som muligt og dermed også det bedste projekt.

Den videre proces

Formålet med markedsdialogen er at inddrage markedets viden og erfaringer, inden krav og løsninger fastsættes i udbuddet. Samtidig ønsker Vejdirektoratet også at få skabt interesse for projektet blandt de mulige bydende.

Tunnel og ramper er tilpasset modulvogntog og 15 meter busser. Grafik: Vejdirektoratet.
Tunnel og ramper er tilpasset modulvogntog og 15 meter busser. Grafik: Vejdirektoratet.

– De kommende dialogmøder skal give input, så vi får de bedste løsninger og sikre, at vi ikke stiller uhensigtsmæssige krav eller udelukker brugbare alternativer på forhånd, siger Silas Nørager.

Vejdirektoratet forventer, at udbudsmaterialet for erstatningshavnen er klar i starten af 2021, og at udbudsmaterialet for selve tunnelbyggeriet er klar i midten af 2021.

Om projektet

Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.

Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholmen.

Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 milliarder kroner og kan efter tidsplanen forventes taget i brug i slutningen af 2027.

Relateret indhold