Når en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund engang står færdig, er der uenighed om, hvor stor end del af bilisterne, der vil benytte den nye forbindelse.
Henning Hyllested fra Enhedslisten mener, at kun en tredjedel af trafikken vil benytte den nye bro, der bliver en betalingsforbindelse, mens to tredjedele fortsat vil køre over den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
Men Transportminister Magnus Heunicke (S) oplyser, at Sund & Bælt har foretaget en analyse af brugerfinansieringspotentialet, og ifølge denne analyse vil der i en situation med betaling på den nye forbindelse og gratis passage af den eksisterende Kronprins Frederiks Bro i alt være cirka 29.000 fjordkrydsende bilister i årsdøgntrafik på tidspunktet for åbning af den nye forbindelse.
Måske urealistisk
Af disse 29.000 vil cirka 12.900 bilister benytte den nye forbindelse, og cirka 16.100 bilister benytte den eksisterende bro. Det svarer til cirka 44 procent på den nye forbindelse og cirka 56 procent på den eksisterende bro.
Henning Hyllested stiller dog samtidig spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er realistisk, som analysen regner med, at i alt 29.000 biler vil benytte de to forbindelser:
– Anser ministeren et sådant trafikspring fra de 20.500 biler, der blev målt i 2009, for at være realistisk, spørger Henning Hyllested.
Undertrykt efterspørgsel
Ifølge ministeren viser analysen dog, at der i dag er en del ture over Kronprins Frederiks Bro, der ikke bliver gennemført på grund af trængsel/forventning om trængsel, og at der derfor er en “undertrykt efterspørgsel”, der vil blive realiseret, når kapacitets-restriktionerne fjernes, og tilgængeligheden øges.
Ministeren tager dog misteltenen i ed med en konstatering:
– Det skal dog bemærkes, at trafikmodelberegninger generelt er behæftet med nogen usikkerhed.
Bureaukratisk knopskydning
Henning Hyllested advarer samtidig om, at administrationen af bropengene kan blive unødvendig dyr – “en bureaukratisk knopskydning og overkill, der vil virke unødvendigt fordyrende”.
Han henviser til, at den relativt beskedne opgave, det vil være at opkræve betaling for at passere Roskilde Fjord, involverer såvel Vejdirektoratet, der skal fungere som forretningsfører, som den virksomhed, der vinder opgaven med at etablere, drive og vedligeholde et betalingsanlæg samt inddrive betaling for passage af den faste forbindelse over/under Roskilde Fjord.