Regeringens helhedsplan, den såkaldte 2025-plan, er ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC en forpasset chance for at skabe en trafikal masterplan. I stedet indeholder planen enkelte trafikale lappeløsninger, siger han til Ingeniøren.
Regeringen foreslår i helhedsplanen at øge den overordnede ramme til offentlige investeringer med én milliard kroner i 2018 stigende til fem milliarder kroner fra 2023 til 2025. Det er blandt andet meningen, at nogle af pengene skal gå til en ny motorvej i Midtjylland, en havnetunnel i København og en motorvej til Kalundborg, ligesom en udvidelse af E45 mellem Skanderborg og Aarhus efterfølgende er blevet konkretiseret i regeringens finanslovsforslag.
Samlet strategi
Det er nogle af de projekter, der ellers har været efterspurgt i de respektive landsdele, men det kunne være gjort bedre, mener trafikforskeren. Han siger blandt andet til Ingeniøren, at det ikke er noget, der ændrer på den trafikale infrastruktur eller i sig selv betyder store ændringer i hverken biltrafikken eller den kollektive trafik.
Per Homann Jespersen havde hellere set en samlet strategi for modernisering af transportsystemet på landsplan. Her fremhæver han ifølge Ingeniøren den brede politiske aftale om grøn transportpolitik fra 2009, som blandt andet tegnede de overordnede grønne principper for transportpolitikken frem til 2020. Derudover omfattede aftalen også en kortlægning af fremtidens trafikale udfordringer gennem to nye kommissorier, som skulle belyse udbygningsmulighederne i Østjylland og i hovedstadsområdet.