Transportministeren: Regeringen dropper Kattegatforbindelsen

- Selv om der er mange fordele i projektet, er det ikke noget, regeringen vil gå videre med, siger Hans Chr. Schmidt.
Transportminister Hans Chr. Schmidt og Regeringen vil ikke forfølge ideen om en fast forbindelse over Kattegat. Pressefoto.
Transportminister Hans Chr. Schmidt og Regeringen vil ikke forfølge ideen om en fast forbindelse over Kattegat. Pressefoto.

Transportminister Hans Chr. Schmidt slog onsdag eftermiddag klart og utvetydigt fast, at en fast Kattegatforbindelse vil kunne knytte Øst- og Vestdanmark meget sammen, men samtidig understregede han, at projektet koster rigtig mange penge:

– Det drejer sig om at bygge to broer på hver 20 kilometer, og sammenlignet med Storebælt er det tre gange så langt. Prisen er det samme som at bygge to Femernprojekter, og skal det bygges, kræver det et kontant indskud på 51 milliarder kroner. Så selv om der er mange fordele i projektet, er det ikke noget, regeringen vil gå videre med, sagde ministeren blandt andet uden at ville forholde sig til den situation, at private investorer trådte til.

Det kommer bag på mig, at man fra regeringens side er så drastisk i sin afvisning. Der er nemlig god grund til at undersøge sagen nærmere.

Rasmus Prehn Transportordfører, Socialdemokraterne

Andre projekter

Han påpegede, at der i øjeblikket bruges mange kræfter på Femernprojektet, og dertil kommer Storstrømsbroen, der skal renoveres og bygges videre på.

Hans Chr. Schmidt ville heller ikke forholde sig til, at der med en Kattegatforbindelse vil kunne spares andre infrastrukturinvesteringer.

Selv om det fremgår af analysen, at trafikken fra Sjælland til Jylland og vice versa vil vokse de kommende mange år og dermed øge risikoen for et flaskehalsproblem på Storebælt, siger ministeren:

– Vi ved slet ikke, om vi kommer til at stå med et flaskehalsproblem. Man er først nødt til at undersøge, hvad Storebæltsforbindelsen kan bære, og hvilke muligheder der er for at øge kapaciteten. Der er mange eksempler på broer, som kan udnyttes meget mere, end det sker i dag. Det gælder også for Storebælt. Det er rent gætteri, hvis nogen begynder at påstå, hvad det kan få af betydning med den øgede trafikmængde.

Gætteri?

Dagens Byggeri spørger direkte, om det ikke netop er den slags gætteri, der ligger til grund for trafikprognoserne på Femernforbindelsen, men det afviser ministeren. Han afviser ligeledes, at det er mangel på visioner i regeringen, at man ikke vil arbejde videre med en Kattegatforbindelse.

– Vi mødes i EU med stor beundring for de mange danske infrastrukturprojekter, og Femernprojektet roses til skyerne. Man kan jo bare se ud ad vinduet for med det blotte øje at konstatere, hvor stor aktiviteten er, sagde ministeren.

Spise brød til

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn håber ikke, at en Kattegatforbindelse er skudt til hjørnespark, men siger til Dagens Byggeri:

– Kattegatforbindelsen er en utrolig stærk vision, og Socialdemokraterne ser gerne projektet realiseret. Men med de tal, som nu er præsenteret, er der god grund til at spise brød til. Men det kommer bag på mig, at man fra regeringens side er så drastisk i sin afvisning. Der er nemlig god grund til at undersøge sagen nærmere. Blandt andet er trafiktallene meget konservative. For Socialdemokratiet er projektet langt fra dødt og droppet, siger Rasmus Prehn, der åben i forhold til, hvis der skulle vise sig muligheder for privat finansiering med brugerbetaling.

Ny jernbane og motorvej

På Samsø vil der skulle anlægges 7 kilometer ny jernbane og en regionaltogstation samt 7 kilometer motorvej inklusive til- og frakørselsanlæg.

På Sjælland omfatter landanlæggene en fuld udbygning af den nuværende rute 23 og en ny motorvejsstrækning på halvøen Røsnæs samt anlæg af en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Lejre til Røsnæs.

I Østjylland består vejanlægget af to nye vejstrækninger i form af en motorvej fra Hov til Hørning sydvest for Aarhus samt en motorvej fra Hov til Horsens. For jernbanen anlægges en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Hov til Hasselager syd for Aarhus.

Den faste forbindelse er i den strategiske analyse ikke dimensioneret til godstog, hvilket er med til at gøre forbindelsen billigere. Der er i analysen forudsat en realrente på 3 procent og en tilbagebetalingsperiode på 40 år.

Relateret indhold