Mandag begyndte den tyske høring, hvor berørte organisationer og privatpersoner kan komme med indsigelser mod Femern-forbindelsen. Den oprindelige plan var, at den skulle stå færdig i 2018, men nu er den officielt udskudt til 2021.
Det sættes der dog alvorlige spørgsmålstegn ved – og flere iagttagere mener, at det meget vel kan blive 2021, før det er endeligt afklaret, om de mange indsigelser og senere følgende retssager reelt kan standse projektet. Og først herefter kan projektet så fortsætte.
Den tyske minister regner med, at vi kan få godkendelsen i 2017, men der kan godt gå et par eller flere år med retssager.
Hans Chr. Schmidt{break}Transportminister
Der er indsendt over 3000 skriftlige indsigelser, og Siegfried Matlok, mangeårig redaktør på det tyske mindretalsavis Der Nordschleswiger, forudså i en samtale på DR P1, at der er “fundamentalister”, som vil forsinke og fordyre projektet. Han spår, at det tidligst står færdigt i 2024 eller 2026.
Ukendt spiller
Transportminister Hans Chr. Schmidt deler dog ikke pessimismen, og han er fortsat overbevist om, at Femernforbindelsen bliver en realitet.
– Den tyske miljøgodkendelsesproces er den største ukendte spiller. Den tyske minister regner med, at vi kan få godkendelsen i 2017, men der kan godt gå et par eller flere år med retssager. Jeg har hørt advarslerne fra Sigfried Matlok, der har et godt kendskab til tyske forhold. Men jeg kan ikke gøre andet end at læne mig op ad den tyske minister. Samtidig har EU-kommissionen allerede meddelt, at der er en ny ansøgningsrunde om tilskud til infrastrukturprojekter, og Kommissionen mener, at Femernprojektet er et af de allervigtigste, siger Hans Chr. Schmidt til Dagens Byggeri.
Kattegat inden jul
Dagens Byggeri benyttede lejligheden til at spørge ministeren, hvornår den længe ventede rapport om Kattegatforbindelsen bliver offentliggjort.
– Vi har lige meldt ud, at den er forsinket, men ikke mere end at den kommer inden jul. De sidste ting skal lige på plads, siger Hans Chr. Schmidt.
Han afviser i øvrigt, at det er en mulighed, at Kattegatforbindelsen og Femernforbindelsen bygges samtidig, efter at Femernprojektet er blevet forsinket.
– Det er svært at forestille sig, at man kan køre to så store projekter samtidig. Desuden er Kattegatforbindelsen ikke i nærheden af at være så fremskreden som Femernforbindelsen. Det er to helt forskellige projekter.