Usikker analyse for Storebæltsforbindelse

Transportministeren tror ikke på samfundsøkonomisk gevinst ved at gøre det gratis at køre over Storebælt.
Transportminister Magnus Heunicke tror ikke på nogen stor samfundsøkonomisk gevinst ved at gøre det gratis at køre over Storebæltsforbindelsen. Foto: Colourbox.
Transportminister Magnus Heunicke tror ikke på nogen stor samfundsøkonomisk gevinst ved at gøre det gratis at køre over Storebæltsforbindelsen. Foto: Colourbox.

Transportminister Magnus Heunicke (S) afviser over for Annette Vilhelmsen (SF), at der skuklle være en stor samfundsøkonomisk gevinst ved at gøre det gratis at køre over Storebæltsforbindelsen – at lade forbindelsen finansiere over skatterne og ikke brugerbetaling.

Baggrunden er en analyse fra Grontmij, der viste, at det vil gavne den danske økonomi med over 16 milliarder kroner, hvis broafgiften helt bortfalder – selv hvis staten finansierer det med en tilsvarende skattestigning.

Analysen forholder sig således ikke til en stigende trafik på de tilstødende veje, eksempelvis på E20 hen over Fyn, hvor de reelle kapacitetsudfordringer og behov for investeringer vil opstå med den øgede trafik.

Magnus Heunicke Transportminister

– Jeg har noteret mig, at der ifølge analysen er en stigning i den samfundsøkonomiske gevinst fra 379 milliarder kroner 397 milliarder kroner frem mod 2050 ved at flytte regningen fra brugerne af den faste forbindelse til alle skatteborgere. Det er dog umiddelbart vurderingen, at man ikke skal lægge for meget vægt på de konkrete tal i analysen, der er usikre, og hviler på væsentlig flere antagelser og simplificeringer, end hvad der er normalt i samfundsøkonomiske analyser, oplyser transportministeren.

Driftsunderskud på færgefart

Han peger på, at analysen eksempelvis kun fokuserer på de 18 kilometer mellem Korsør og Nyborg:

– Analysen forholder sig således ikke til en stigende trafik på de tilstødende veje, eksempelvis på E20 hen over Fyn, hvor de reelle kapacitetsudfordringer og behov for investeringer vil opstå med den øgede trafik. På lignende vis forholder analysen sig heller ikke til færgegarantien på Kattegat, der vil kunne blive udløst, hvis broafgiften blev sat ned eller fjernet. Molslinien sejler i dag på kommercielle vilkår, hvilket sandsynligvis ikke ville kunne lade sig gøre, hvis det blev gratis at passere Storebælt. Derved ville overfarten skulle udbydes og driftsunderskuddet dækkes, ligesom driftstilskuddet til Spodsbjerg-Tårs ville stige, slutter Magnus Heunicke.

Relateret indhold