Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er ikke i tvivl om, at mange virksomheder og kommuner sukker efter “det helhedsorienterede, lange lys på vores trafikplanlægning”:
– Man kan så se, at en bestemt vejstrækning ikke kommer lige her og nu, men den er med i en langtidsplan. Man ved, at den kommer, og man ved, hvor den skal ligge. Det vil give et godt grundlag for, at virksomhederne kan disponere langsigtet, når de skal disponere deres investeringer. Det vil også give kommunerne meget bedre muligheder for deres planlægning og få sammenhæng i deres lokale infrastruktur. Men det er en svær øvelse, der kræver politisk rugbrødsarbejde. Der er forskellige holdninger til, hvad der skal prioriteres, også alt efter hvor man bor i landet. Men det arbejde må vi i gang med siger Kristian Pihl Lorentzen.
– Kattegatbroen er en god vision, som, jeg håber, kan realiseres på et tidspunkt. Men vi ude på den lange bane – formentlig derude hvor kapaciteten på Storebæltsbroen begynder at slippe op.
Kristian Pihl Lorentzen Transportordfører, Venstre
Lange udsigter
Kristian Pihl Lorentzen nævner selv den jyske transportkorridor som et sådant projekt, men når det kommer til en fast forbindelse over Kattegat, så er udsigterne lange.
– Kattegatbroen er en god vision, som, jeg håber, kan realiseres på et tidspunkt. Men vi må erkende, at som de økonomiske realiteter er i det projekt, bliver det ikke realiseret på kort eller mellemlangt sigt. Der er vi ude på den lange bane – formentlig derude hvor kapaciteten på Storebæltsbroen begynder at slippe op. Men det er klart et projekt, vi skal tage stilling til, for det vil være dimensionerende for resten af vores infrastruktur, siger Venstres transportordfører.