Starks årlige Bæredygtighedsundersøgelse har de sidste fire år taget temperaturen på danskernes syn på bæredygtige byggematerialer og bæredygtigt byggeri. I den seneste undersøgelse deltog næsten 7.000 gør det selv-folk, og hele 65,4 % af deltagerne i undersøgelsen svarede, at de mangler viden om, hvordan man bygger mere bæredygtigt.
Det er ikke den store forbedring fra den første undersøgelse fra december 2019, hvor 68,7 % af danskerne dengang svarede, at de manglede kendskab til bæredygtige alternativer, når de skal købe byggematerialer. Næstefter ‘manglende kendskab’ svarede de adspurgte dengang ‘svært at gennemskue’ som den største udfordring ved bæredygtigt byggeri.
Så selvom 66,2 % af de adspurgte gds’ere i 2022-rundspørgen mener, ‘at byggeriet bør være mere bæredygtigt’, og 64,7 % ser mere bæredygtigt byggeri som ‘en stor fordel for samfundet, miljøet og klimaet’, er det altså stadig for svært for den almene dansker at gennemskue, hvordan man egentlig gør, når man gerne vil bygge bæredygtigt.
– Det er vi klar over, og derfor arbejder vi hele tiden på at tilbyde vores kunder kompetent rådgivning, hvad enten de er professionelle håndværkere eller private gør det selv-folk. Vi uddanner løbende stadig flere bæredygtighedsambassadører, der kan hjælpe kunderne med indgående viden om alt fra valg af mere bæredygtige materialer til den nødvendige dokumentation. Målet er, at du som kunde altid kan spørge en bæredygtighedsambassadør til råds i dit lokale Stark byggecenter. Det ser vi stærkt stigende behov for, fortæller byggecenterkædens bæredygtighedschef Kristian Fribo, der sammen med Bæredygtigheds Stark’tivist og Gentræ-ambassadør Kent Fonseca har uddannet ikke færre end 60 nye bæredygtighedsambassadører indenfor de sidste to måneder.
Klimaet er rykket højt op på agendaen
Selvom det er svært at gennemskue, svarer næsten halvdelen – 46,6 % – af Starks private kunder, at de ‘ofte’, ‘meget ofte’ eller ‘altid’ tænker bæredygtighed ind i deres køb af byggematerialer.
Social og miljømæssig ansvarlighed står også højt på listen over, hvilke fordele kunderne ser ved at gøre byggeriet mindre miljøbelastende.
– Klimaet er rykket højt op på agendaen, og mange af vores kunder ønsker at gøre en forskel. Her spiller det også ind, at en mere bæredygtig bolig fortæller en positiv historie om boligejeren, og det er også med til at øge interessen for mere miljøvenlige byggeløsninger, fortæller Kristian Fribo.
Han ser tre andre tydelige tendenser i årets Bæredygtighedsundersøgelse:
– Kunderne vælger i stigende grad mere miljøvenlige produkter, når de handler byggematerialer.
– De lader sig mere end nogensinde vejlede af miljømærker som f.eks. Svanemærket, EU-blomsten og FSC-mærket træ.
– De forbinder mere end noget andet bæredygtighed med genanvendelse af materialer. Det gælder for 57,3 % af de adspurgte i undersøgelsen mod 52,8 % sidste år.
– Det er alt sammen gode nyheder. Der sælges flere bæredygtige produkter, miljømærkerne giver sikkerhed for at træffe mere miljøvenlige valg, og endelig er genanvendelse det absolut bedste man kan gøre, hvis man vil spare ressourcer og skåne miljøet. Vi ser det med vores eget Gentræ-koncept, hvor vi indsamler og genbruger midlertidigt træ – især krydsfinér – fra byggepladser. Det er en populær vare, som kunderne bruger til alt fra udhuse til skaterramper, siger Kristian Fribo.
Bæredygtighedsundersøgelsen har også været forbi Starks professionelle kunder. Her stiger interessen for at udvise miljømæssig ansvarlighed ligeledes:
I den aktuelle undersøgelse mener 64,7 % af Starks professionelle kunder således, at byggeriet bør være mere bæredygtigt.