Byggebranchen står for cirka 31 procent af det samlede materialeforbrug og cirka 35 procent af alt det affald, Danmark producerer. Dermed er byggebranchen helt i toppen, når det handler om brancher, der forbruger af jordens ressourcer og udleder CO2.
Det betyder stigende og markante krav til, at branchens leverandører kan levere ressource- besparende kvalitetsprodukter med omfattende dokumentation for deres miljøpåvirkninger. Hos en af Danmarks førende leverandører af armaturer, GROHE, har man derfor stort fokus på at kunne levere produkter med lang holdbarhed, der kan vedligeholdes og repareres for at forlænge levetiden og som kan genbruges eller genanvendes for højst mulig ressourceværdi. Poul Christian Pedersen, Leader GROHE Denmark, fortæller:
– Et vigtige udgangspunkt i den grønne omstilling er, at produkterne har høj kvalitet og dermed lang holdbarhed. Men ifølge affaldspyramiden er det også vigtigt, at man i så vidt muligt omfang reparerer og genbruger produkterne før man skrider til genanvendelse. For at understøtte dette har vi etableret et pilotprojekt om tilbagetagning af produkter sammen med Fælledby.
Enkel logistik og proces
Projektet har fået navnet GROHE Second Life og er målrettet GROHEs projektkunder. Kort fortalt går det ud på, at GROHE tager produkter retur til reparation og geninstallation. De reparerede produkter leveres retur med 2 års garanti. Projektet omfatter en række faser fra installation, vedligeholdelse og uddannelse af Facility Management personale til indsamling, sortering, reparation og geninstallation.
Poul Christian Pedersen siger:
– Vi har lagt vægt på en simpel logistik, som gør det let for vores kunder at være med i ordningen. Vi satser på, at vi snart efter afprøvning og test af ordningen kan introducere den som grundlag for aftaler med fremtidige projektkunder. Og vi håber på, at flere leverandører i branchen vil etablere tilsvarende ordninger, og at vi evt. på et senere tidspunkt kan etablere en fælles tilbagetagningsordning for hele branchen.
Et af mange ressourcebesparende tiltag
Fælledby er et nyt byudviklingsområde med 2.000 boliger, offentlig skole og plejehjem i København. Om baggrunden for at deltage i pilotprojektet siger projektudviklingsdirektør Martin Baltser fra Fælledby:
– I Fælledby, som ejes af Pension Danmark og By & Havn, lægger vi meget vægt på at realisere visionerne om en bydel med fokus på ressourcebesparende tiltag. Det handler bl.a. om et tæt samarbejde med vores leverandører, så vi mindsker spild af ressourcer og økonomi undervejs. Og vi tænker målrettet i vores valg og brug af materialer, for at nedsætte klimapåvirkningen så meget som muligt, mens vi samtidig bygger i en kvalitet, som er attraktiv og kan holde i rigtig mange år. Det har vi som bygherre en forpligtelse til at efterleve.
– Derfor er vi meget interesserede i at medvirke i GROHE Second Life ordningen, som, hvis den fungerer som forventet, også kan få stor indflydelse på de kommende etaper i udviklingen af Fælledby.
Data og dokumentation
Etableringen af GROHE Second Life er endnu et tiltag i GROHEs bidrag til den grønne omstilling i byggebranchen. Tidligere har virksomheden således valgt at få udarbejdet miljøvaredeklarationer – EPD’er – på 776 af virksomhedens mest populære sanitetsprodukter. De leverer de nødvendige data om de enkelte produkters miljøpåvirkninger, ressourceforbrug og affaldsgenerering igennem hele deres livscyklus og er verificeret af en uvildig tredjepart.